تاریخ انتشار:: 1400/01/07 - 13:19
کد گالری: 16010


تهران و سایر شهرهای دنیا در خاموشی "ساعت زمین"

امشب در ساعتی معین تمام چراغ‌ها خاموش می‌شوند تا طبیعت نفسی بکشد.
قبلی
سیدنی ‌آغازگر بود/مراسم "ساعت زمین" هر سال در شامگاه آخرین شنبه ماه مارس برگزار می‌شود. این بار در ۲۴ مارس سال ۲۰۱۸ سیدنی استرالیا آغازگر این حرکت شد. در تالار اپرا و پل بندر این شهر اکثر چراغ‌ها خاموش شدند و تنها چندتایی روشن ماندند.
تهران به استقبال "ساعت زمین" رفت/برج آزادی تهران در "ساعت زمین" در تاریکی فرو رفت. طبق گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آژانس جهانی اطلاعات انرژی، سرانه مصرف برق ایران حدود سه برابر سرانه جهانی است. ایران با مصرف بیش از ۱۴۵ میلیارد کیلووات برق نوزدهمین مصرف‌کننده برق در جهان محسوب می‌شود.
برج میلاد و خاموشی در "ساعت زمین"/برج میلاد نیز در تاریکی فرو رفت. به نوشته خبرگزاری فارس‌، ایران در سال ۱۳۹۰ به جنبش "ساعت زمین" پیوست که با خاموشی برج میلاد در تهران انجام شد. امسال نیز شهرداری تهران برای هشتمین سال متوالی در این جنبش شرکت کرده است.
برج میلاد همراه همیشگی "ساعت زمین"/برج میلاد تهران از سال ۱۳۹۰ با خاموش‌ کردن‌ چرا‌‌‌غ‌های خود با جنبش "ساعت زمین" همراه شد.
هنگ‌کنگ؛ شهری در رقص نور/هنگ‌کنگ و ساختمان‌های آن که دل آسمان را می‌شکافند به چراغ‌های الوانش معروف است. آسمان‌خراش‌های این شهر همواره شب‌هنگام همین‌طور که در این عکس دیده می‌شود در نورهایی رنگارنگ می‌درخشند. حتی شب‌ها می‌توان در شهر شاهد رقص نور لیزری بود.
هنگ‌‌کنگ و وداع یک‌ساعته با رقص نور/اما هنگ‌کنگ نیز در "ساعت زمین" با چراغ‌‌ها وداع گفت و با وجود این که همه جمعیت هفت‌ میلیونی این شهر همراه این مراسم نمی‌شوند شهر در خاموشی فرو رفت. این کلان‌شهر برای یک ساعت به دیوار سیاهی می‌ماند که تنها تک و توکی چراغ‌ در آن روشن بود.
دهلی نو در تاریکی نسبی/در قلب دهلی نو در هند تنها می‌شد باریکه‌ای از نور را در دو طرف خیابان دید. حوالی دروازه هند در طاق نصرت مرکز دهلی نو تنها تعدادی از چراغ‌‌‌های خیابان‌ها روشن بود تا مسیرها قابل تشخیص باشند.
جشن تاریکی شب در مسکو/بسیاری از تاریکی "ساعت زمین" استفاده کرده و به خیابان‌ها آمدند تا جشن بگیرند. این‌جا مسکو، پایتخت روسیه است. اندک‌ شماری از چراغ‌ها روشن است و همچنین این بالن تا با نور چراغ ال‌ای‌دی خود جشن شبانه را مزین کند. در حالت عادی این‌جا چنان روشن است که حتی نمی‌توان نور مخفی چراغ‌های ال‌ای‌دی را تشخیص داد.
اسلام‌آباد؛ مقابل ساختمان پارلمان/مردم اسلام‌آباد پاکستان با روشن کردن شمع در برابر ساختمان پارلمان توجه‌ها را به روز جهانی "ساعت زمین" جلب کردند. آن روشنایی که از شب روز می‌سازد حاصل مصرف مقدار زیادی سوخت است که اغلب تولید آن با لطمه به محیط زیست همراه است.
در نیویورک تنها تابلوهای تبلیغاتی روشن بود/آمریکا با وجود داشتن رئیس‌جمهوری که تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند به استقبال "ساعت زمین" رفت، اگر چه که این استقبال مانند دیگر کشورهای دنیا نبود. در نیویورک تنها تابلوهای تبلیغاتی روشن ماند. معلوم نیست چرا؟ شاید ترس از افت فروش باعث شد که این تابلوها هنوز روشن بمانند!
برلین؛ پانداهای رقصان در تاریکی دروازه براندنبورگ/صندوق جهانی حیات وحش که مبتکر این حرکت است در دروازه براندنبورگ برلین در آلمان باز هم ابتکار را به دست گرفت: دو انسان با پوشیدن لباسی شبیه پاندا در آن‌جا رقصیدند تا ضرورت حفظ گونه‌های حیوانی را گوشزد کنند. اگر همه مردم آلمان با حرکت خاموشی یک‌ساعته همراهی می‌کردند، با برق صرفه‌جویی‌شده می‌شد ناهار ۷۲ میلیون نفر را پخت.
فرانکفورت در خاموشی/فرانکفورت از دیگر شهرهای آلمان بود که به استقبال "ساعت زمین" رفت. دفاتر اداری در پل این شهر بر روی رودخانه ماین با همراهی با این ابتکار زیست‌محیطی در خاموشی فرو رفت.
آتن در تاریکی/آتن یونان نیز به این حرکت پیوست. این‌جا معبد قدیمی و معروف شهر است که در شامگاه ۲۴ مارس سال ۲۰۱۸ خاموش و تاریک شد.
مالزی در "ساعت زمین"/برج‌های دوقلوی پتروناس، از بلندترین آسمان‌خراش‌های جهان در شهر کوالالامپور مالزی نیز در "ساعت زمین" در خاموشی فرو رفتند.

امشب در ساعتی معین تمام چراغ‌ها خاموش می‌شوند تا طبیعت نفسی بکشد.



به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، رسمی ارزشمند که ۱۵ سال پیش با خاموش شدن لامپ‌های پل بندر سیدنی شروع شد، اکنون به سنتی بدل گشته که هرچه گسترده‌تر در سراسر جهان صورت می‌بندد. 


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار خانه عکس